... a tak som sa rozhodol obkreslit dalsie linky na mape prejdenych tras.
Povodny plan bol dostat sa z BA hlavnej stanice do BA Petzalky. Ruta bola jemne zmodifikovana, ale to nebolo na skodu veci.
Planovanie bolo strucne a viac-menej som si dopredu urcil, kae pojdem. Takze kadial to bolo?

Blava hl.st. - Hronska Dubrava
R811 Horehronec nemoze sklamat. Jediny problem bol v tom ze zamestnanci Bratislavskej stanice si ako vzdy dali nacas a pristavili vlak asi 7 minut pred odchodom. Odisli sme sice nacas, lenze strasne, ale strasne neprijemne fukalo a vo vlaku by sa fukanie znazalo lepsie. Zobral som si prvu triedu, hlavne kvoliva tomu, aby som si kus pospal. Druha trieda by na toto bola asi prilis obsadena. A vera som aj dakus pospal. Podarilo sa nam nabrat dajake jemne meskanie (5-10 minut) ale to nikoho neodradilo.
Horehronec ako taky bol takmer prikladom Visegradskej spoluprace: Slovensky vlak, Ceska lokomotiva a kus cesty cez narodnostne zmiesane slovensko-madarske uzemie. Uz len dajaky Leszek chybal (ale osobne verim tomu, ze tam dajaky bol, oni su vsade). Do Hronskej Dubravy sme dosli v poriadku, Horehronec hned odisiel a dokonca odchadzal aj motoracik do Banskej Stiavnice (ked zistim, kto mi ukradol ten bicykel, pojde za odmenu budovat Trat mladeze!). Ja zdrastvujet prezident Gottwald i generalissimus Stalin!
Chvilku som rozmyslal, ci sa neodveziem az do Zvolena os.st. lebo by sa tam urcite lepsie cakalo, ale dal som prednost ruralnemu prostrediu minimalne preto, lebo ktovie kedy sa tam najblizsie dostanem.

Stanica Hronska Dubrava
Je pozoruhodne ze okrem uzlovych stanic (BA, KE, ZV, ZA) su tie tiez-dolezite prestupne stanice (Kysak, Kuty, Margecany, Hronska Dubrava, ...) pekne diery. Vypadalo to tu presne tak ako som cakal, takze som nebol sklamany a dokonca sa mi to aj svjim sposobom pacilo. Dedinka v udoli, farebne domceky, stadion, stanicny bufet, 8 kolaji (z toho 3 pre nastup ludi). Podarilo sa mi odfotit vsetky vlaky, ktore touto stanicou prechadzali (bol to akurat jeden LV, takze som vela filmu neminul). Problem bol, ze vsetko zaujimave som obehol za 20 minut. Co teraz robit tu zvysnu hodinu dvadsat? Tak som brouzdal pookoli. Len tak... a sledoval zivot na dedine. Takmer ziadny nebol.
Potom prisiel ten okamih, ked dosiel osobak zo Zvolena do Vrutok cez Kremnicu. Na cele 754ka a dva vozne, ktorymi sa nam v ramci RVHP pomstili inzinieri z NDR. Co uz.

OS 7532
Tento vlak som napriklad vo svojom vytlacku cestovneho poriadku nemal. Je pravda, ze som ho neupdatoval ako bolo treba, takze to bol asi hlavny problem. Vo vlaku som si instinktivne sadol na tu stranu, ktora nebola taka zaujimava, ako ta druha. Len som natahval krk a zavidel tym co tam sedeli. A pohlady mali veru pekne. Hlboke udolia s jemne roztrusenymi usadlostami, pohlad na Kremincu hadam z troch stran,... Ak tadial pojdem zas, tak uz viem, kam si chcem sadnut!

Stanica Horna Stubna
Koncne som videl legendu! Po Hornej Stubni zastavke, Hornej Stubni odbocke som konecne videl aj Hornu Stubnu ako taku. I tam niekolko milych prekvapeni:
1) Dieslova jednotka radu 813+osobny a riadiaci osobny vozen 913! Dokonca par s poradovym cislom 001.
2) Prihovoril sa mi z nicoho nic jeden chlapik najskor slovami, ci viem po slovensky a po mojej kladnej odpovedi aj ci sa zaujimam o vlaky ked som to tak dookola fotil. Na obe som odpovedal ano. Po chvilke debaty lamavou cestinou sme presli na anglictinu, lebo chlapik bol holandan (ocividne bludny, ved ako inak by skoncil v Hornej Stubni) a ze sa zaujima o ceske a slovenske parne lokomotivy a ze je clenom dajakeho medzinarodneho zdruzenia ktore sa tejto oblasti venuje a ze ide do Cierneho Balogu povozit sa na Ciernohronskej zeleznicke. Ako Kysucky lokalpatriot som mu hned aj Vychylovku odporucil.
Potom sa ma popytal, ze o ake sa ja zaujimam, a ja reku ze skor o tie novsie, tak sme presli na debatu o 813 a ceskych RegioNovach (co je podstate to iste, ako nase 813ky len inak prerobene).

Os 5608
Samotna jazda osobakom triedy 813 bola prijemna, s fukanym chladnym vzduchom a s hlaseniami o nasledujucich zastavkach. Jedina vec bola taka nie velmi dobra a to brzdy. Strasne hucali. Neviem ci je to konstrukcny zamer, alebo je to tym, ze sme sli dole kopcom; neviem. Ale hukot to teda bol! Aj som v osobaku trochu podriemal aj ludove reci vypocul (Valika a ja ze co si tak ticho celu cestu a ty si spala!).

Mesto Prievidza + Zr 1720 Bojnice
Onehda bola velmi znama pesnicka Najvacsia diera je Prievidza. Bol som aj v Senici, a musim povedat, ze na tej pesnicke je daco pravdy.
Mal som v plane spravit dve veci
- najest sa
- kupit si daco na pitie
Musim povedat, ze som sklamal v oboch. Ani vo vytipovanej restauracii som nepochodil (zlakal ma slogan "prijemne posedenie, domaca kuchyna), ani otvorene potraviny som nenasiel. Dialog v danej restauracii prebiehal zhruba nasledovne (podotykam ze na stoloch boli podpivniky a pribory):
Ja: Dobry den.
Casnicka: Dobry den. Co si date?
J: Velku kofolu a jedalny listok
C: Ale dnes nevarime
J: Aha. Tak len tu kofolu
C: odbehne pre kofolu
C: Nech sa paci
J: dakujem, rovno zaplatim. neviete mi poradit, kde su to naokoli otvorene potraviny?
C: neviem
A bolo vybavene. Tak som sa este trosku po meste poprechadzal a siel na stanicu. Keby som nebol hanblivy, tak som sa mohol ist pozriet na depo (je take pekne, historicke), ale bal som sa, ze tam na mna nakrici dajaky zelezniciar. Tak som nesiel.
Na stanici bola hromada americaniek, ktore sa tam ktovieako ocitli, ale tazku hlavu si z toho nerobili.
Pozrel som si odchod supravy 813+913 nazad do Hornej Stubne a nasadol do svojho vlaku.
Cesta do Leopoldova bola svizna, zaujimava, pekna a prijemna. Cez Chynorany sme sli, cez Vycapy-Opatovce sme sli, cez Zbehy sme sli, cez Hlohovec sme sli. Nacas, miestami aj 100 km/h.
Poznamka: Poniektore vozne premavaju na nasich tratiach ako-tak prerobene. Napr. ten ktorym som sa viezol malo 6miestne kupe, nekonzenkove sedadla, ocividne vozen prerobeny z lezadloveho vozna. Celkom prijemne.
V Leopoldove som sa s tymto milym vlakom rozlucil, pockal na rychlik 703 Turiec a dokoncil krasojazdu v Pistanoch.

Zaver a zhrnutie
Pekne je na tom Slovensku a da sa povedat, ze sa uroven cestovania pomaly ale isto zlepsuje. Len by bolo dobre, keby sa ta uroven zvysovala kustok rychlejsie, aby bolo este pre koho zvysovat.
A navyse, naco sa ondiat na dovolenky kamsi do dalekych krajin (napr. Thajsko, alebo daco take) ked u nas je vela peknych a nepreskumanych kusovi prirody!?