9.00
... a tak zas na ceste
tentokrat na trati Brati-slava - Wien - Helsinki a spat.
Zaciatok bol taky ako zvykne byt, ked clovek leti z viedne - bratislavska MHD, AS Mlynske Nivy (tato institucia si vskutku nezada, co do delikatnosti, s hlavnou stanicou), autobus na Schwechat (o 7.47 doslo k prekroceniu hranic sposobom, ktory keby som niekomu opisal pred 20-timi rokmi, tak skoncim bud na Februarke, alebo vo vypolstrovanej miestnosti v Pezinku - pri prichode na Schwechat akurat odlietalo volajake EZY a este stale nezoskrabali reklamy na SkyEurope), check-in a nasledna polo-nuda spojena s jemnym vzrusenim z ocakavania.
Vsetko slo podla planu, nasiel som check-in desk, zamaval batozine, v duchu jej zazelal nech sa jej dari, dostal miestenku do ulicky a siel spoznavat krasy letiska.
Mam rad letiska. Je to priestor na ktorom sa uplne popiera myslienka narodneho statu a ostava len obcianska spolocnost. Jedina narodnost, ktora sa prejavuje, je v napisoch (lokalny jazyk je prvy) a v tom, komu plati spolocnost letisko prevadzkujuca dane. Inak je tu mix vsetkeho, co sa tyka socialnych tried, farieb, a co ja viem coho este
Co som niky poriadne nepochopil su tie shoppingy na letisku. Mozno sa to oplati len na chlast, vonavky a cigy; ale mne nic z toho netreba. Chlast si veziem vlastny, rovnako ako deodorant a nefajcim. Ale napriklad take Haribo Goldbaeren sa daju kupit za vyhodnu cenu 2.70 (co som v Podstame v Kauflande kupoval za cca 0.90). Ale napriklad obycajnu vodu tu clovek nekupi nech robi, co robi.
Co ma prekvapilo? Videl som v hale na letisku trat ZSR c. 180 a na nej obec Varin. Ze preco? Je tu vystavena nova Kia cee'd spolu s fotkou vyrobneho zavodu. Raz darmo, globalizacia.
Prva obhliadka terenu ukazala dost vysoku pravdepodobnost nastupovania do lietadla cez chobot. Dufam, ze sa tato pravdepodobnost na istotu casom zmeni. Lebo cez chobot som uz nenastupoval, ani nepamatam.
Idem sa aj este po letistaku popozerat a zohnat daco na pitie...
9.40
Zohnat som veru zohnal, ale 3.5 za polltrovku vody. Ach jaj, tie letiskove nakupy.
Na gate C53 prebehhlo vsetko v poriadku, dokonca som ani nezapipal. Este som stihol jeden zachod (slo sa dole po schodoch, ani co by clovek vchadzal do garaze) a uz nas aj pustali do lietadla. Cez chobot. Haha!
Interier velmi vkusny ladeny do modrej farby a sedacky tak paradne rozmiestnene, ze som si dokazal bez problemov vystriet nohy. V rovnakom rade ale pri okne sedela finska slecna (ale ziadne blond vlasy), ktora sa snazila nadviazat so mnou konverzaciu jazykom severu, ale bez uspechu. Raz darmo, ked neviem, tak neviem.
Potom sa prihovoril volakto z posadky - najskor finsky, potom nemecky s finskym prizvukom a nakoniec pustili anglicku verziu z nahravky. A potom sa letelo.
Tesne pred odletom sa z nadhlavnyhch priestorov vyklopili male televizoriky na ktorych bol obraz z nosa lietadla, takze sme velmi presne mali prehlad o tom, co sa deje pred nami.
A jedem! Ked sa tak clovek pozera aj dopredu vidi, ze sa na runwayi rozbieha tak cik-cakovo (ak aj ja vo MS Flight Simulatore). Tesi ma, ze nie som sam. A pomaly som zacal (ako to mam vo zvyku) ratat. 1... 2... 3... 4... 5... az do cca 180, ked zvyknu zhasnut svetielka na priputanie sa a teda ze vzlietanie ako take mame za sebou. Ako to v tomto case vypadalo? Asi takto:
- Maanopeus 666 km/h a stupa
- Lentokorektus 4000m a stupa
- Lämpötila -3C a klesa
Letime ponad Povazie smerom na Polsko (mozem skusit zakvat, mozno ma aj v Cadci uvidia, ale asi nie, lebo su pod nami mraky)
Kedze let nie je lowcostovy, daju nam najest. Teda, no. Produkt spoluprace aeroliniek a petrochemickeho priemyslu. Masove gulky (ved na severe, nie?), duseny hrasok, volajaka sampinonova omacka a strasne praskova zemiakova kasa. Kedze sa cloveku velice chce zit, tak som to zjeu cele. Ale chutne to veru velmi nebolo. Pocas tohto aktu sme sa presunuli nad Polsko, kde si objednali hranaty vzduch, lebo nas zacalo trochu drncat.
Zachody maju na palube tiez na urovni, citil som sa trochu ako v IC na nezregulovanom useku. Tiez je tam uzatvoreny odpadovy system len pre odpadovu vodu a toaletny papier. Detske plienky, damske vlozky a pod. sposobuju upchanie a nefunkcnost WC.
Z televiznej ponuky (lebo po vzlietnuti kameru vypli, ved uz nebolo velmi co ukazovat) dalej vyberam:
CNN Travel Service - reportaz o Juhoafrickej republike
CNN Travel Service - reportaz o jachtaroch
Zanrove obrazky z Finska - Pista zbierajuci a jediaci cucoriedky s pohladom zamyslenym, Pista popijajuci kavu, zakusujuc chlebom a zamyslenie hladiac na sumrak nad jazerom, sob, slecny splvujuce v clne riavu v divocine.
Este jedno kolo drinkov a ide sa na pristatie. To veru stalo za to! Odkedy sme zacali klesat nad Finskom, zacalo lietadlom triast a triaslo az kym sme nedosadli. Ale "brase-brase" nam nenutili, letusky sa tvarili spokojne (a pokojne), takze to asi take zle nebolo.
Hyvää Payvää Suomi!
A tak sme teda dosli. Batozina prezila v pohode, spravil som merge (pripojil som maly batoh k velkemu, nech nemusim vlacit dva) a vydal sa hladat ustanovizen na predaj listkov (RKioski). Ten som zakupil (5-dnovy) a hor sa do Helsink! (Ale to som musel este oddelit maly batoh od velkeho, lebo v malom som mal pokyny ze ako sa veci maju a kam to mam ist).
Prikaz znel jasne - autobus 615 - metro - autobus 121. Problemov vsak bolo niekolko:
- nikde nebola napisana trasa autobusu, len to co som mal sam vytlacene
- zastavky ani nehlasili, ani inak neoznamovali
- asi na tretej zastavke som zistil, kde sa nachadzaju nazvy zastavok na samotnych zastavkach
- na cca piatej som zistil, kde inde sa nachadzaju nazvy zastavok ak nie na tom prvom objavenom mieste
- vsetky zastavky su na znamenie, takze sa niektore mozu vynechat
- hned mi bolo jasne, ze autobus ide inokadial, ako mam vytlacene - to bol asi ten priznak TK pri case odchodu
- po case som sa veci utriasli, autobus presiel vsetkymi valalmi a rozbehol sa smerom na Helsinki a podla mojho zoznamu zastavok
To bol spoj 1.
Spoj 2. bolo metro - tomu sa neda vytknut nic. Priestory su betonove, ale aj tak nie nezaujimave
Spoj 3. odchadzal z kombinacie nakupneho centra, stanice metra a Port Authority Bus Terminal v NY. Nasiel som nastupiste, odkail siel bus 121 (47), donho nasadol a doviezol sa az k HP, stretol kolegov a bolo!

Tolko cesta


Poznamky:
- Sikmacikovia cez ulicku vedla mna lustili krizovku. Verim tomu. ze musi byt brutal riesit krizovku s cinskymi (alebo japonskymi) kvackami
- Vo Finsku je mesto Hanko (ocenia hlavne Cadcania)
- Este som na telefone nedocielil stav, aby mi sli obe SIMky. Raz mi ide jedna, raz druha, alebo ani jedna. Ta(tie), co prave nejde(u) hlasi 'invalid SIM'.